NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                          

Maersk laat confronterende beelden van ‘Maersk Essen’ offline halen


Uit een eerste dronevideo van de stormschade op het schip ‘Maersk Essen’ blijkt dat de schade zeer groot is. Maersk probeert de beelden nu uit de media te houden, omdat ze tonen dat er zes stacks van 40’-containers bovendeks zijn omgevallen.

        
Na het verlies van zo’n 750 containers tijdens een zware storm op de Stille Oceaan werd de ‘Maersk Essen’ (13.568 teu) afgeleid van Los Angeles naar de Mexicaanse haven Lazaro Cardenas, waar Maersk via APM Terminals een eigen terminal heeft.

Nog voor het gehavende schip daar voor anker ging, liet de Britse consultant W K Webster, die gespecialiseerd is in het afhandelen van claims, al videobeelden van het schip maken. De dronevideo die W K Webster woensdag 27 januari op zijn website publiceerde, werd op vraag van de Deense rederij zeer snel offline gehaald.

Zes stacks
Op de beelden is te zien dat minstens zes stacks met 40’-containers van Maersk en MSC zijn omgevallen. In sommige gevallen zijn bijna alle containers in de stack zwaar beschadigd. De containers waren bovendeks tien hoog gestapeld.

Het incident deed zich voor op 16 januari toen de ‘Maersk Essen’ voor de TP6/Pearl Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC op weg was van Xiamen naar Los Angeles. De Deense rederij buigt zich momenteel over vier scenario’s om de onbeschadigde lading alsnog in Californië te krijgen.


Vier scenario's

In het beste scenario worden de beschadigde containers na de verwachte aankomst van het schip op 30 januari in Mexico gelost en kan de ‘Maersk Essen’ na de meest essentiële noodreparaties met de onbeschadigde lading doorvaren naar Pier 400 in Los Angeles. Het lossen in Lazaro Cardenas kan wel twee tot drie weken duren, omdat de zes omgevallen stacks een duizendtal 40’-containers omvatten. Een trip van Mexico naar LA duurt slechts drie dagen, maar Maersk houdt rekening met twee weken wachttijd voor anker in San Pedro Bay en nog eens zes dagen om het schip gelost te krijgen.

In het tweede scenario zal een ander schip de onbeschadigde containers van Lazaro Cardenas naar Californië brengen, maar moet met een vergelijkbare wachttijd rekening gehouden worden. Een derde optie die nog bestudeerd wordt, is de eventuele doorvoer van de containers naar de eindbestemming per spoor via Kansas City Southern. Een laatste alternatief is dat ontvangers hun lading in Lazaro Cardenas accepteren, om die dan op de Mexicaanse markt te verkopen.


Stefan Verberckmoes