NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

   

CMB bestelt containerschepen van 6.000 teu in China

 

De Belgische maritieme groep CMB, die in de containersector actief is via de divisie Delphis, heeft vier opties gelicht voor de bouw van schepen van 6.000 teu. Het worden zeer unieke schepen, waarvoor wel nog geen charter is vastgelegd.

          
Delphis Finland - © CMB
CMB plaatste eind vorig jaar al een eerste order voor twee schepen van 6.000 teu bij de Chinese scheepswerf Qingdao Yangfan. Het worden niet alleen de grootste containerschepen in de vloot van Delphis, maar ook de grootste containerschepen ter wereld met ijsklasse. Ze worden uitgerust met een bijzonder groot aantal aansluitingen voor reefercontainers. Van de zes opties die CMB bij de Noord-Chinese scheepsbouwer genomen had, werden er vorige week vier gelicht. De serie zal dus voorlopig al zeker uit zes eenheden bestaan, waarvan de eerste eind 2022 in de vaart moet komen.

CMB is een van de zeldzame rederijen die containerschepen van die middenklasse laat bouwen. De voorbije maanden werden vooral megamaxschepen van 24.000 teu, neopanamaxschepen van 13.000 tot 16.000 teu en kleinere schepen van minder dan 4.600 teu voor regionale diensten besteld.


Leeftijd

De gemiddelde leeftijd van de huidige vloot van schepen in de categorie van 5.500 tot 7.500 teu bedraagt volgens de Franse databank Alphaliner al 14,5 jaar. Een deel van die schepen zullen de komende jaren aan vervanging toe zijn. CMB ziet daar kansen en koos voor ijsklasse en een hoge reefercapaciteit om alle opties voor mogelijke routes open te houden.

Ook de Franse rederij CMA CGM beseft dat er in die categorie nood is aan moderne tonnage en is naar verluidt met een aantal Chinese werven in onderhandeling over de bouw van een reeks schepen van 5.400 teu, die mogelijk twintig eenheden zou tellen.


Type brandstof

In tegenstelling tot de twaalf nieuwe schepen van 13.000 teu met aandrijving door lng die de Franse carrier wil laten bouwen, zou CMA CGM de kleinere nieuwbouwschepen niet op aardgas laten varen, omdat de meerkost voor lng-aandrijving te groot is in verhouding tot de capaciteit van het schip.

Over de brandstof voor CMB’s nieuwe schepen van 6.000 teu is nog geen definitieve beslissing genomen. De Belgische rederij zal dichter bij de start van de bouw van de nieuwe tonnage oordelen in hoeverre het al mogelijk is om ze op alternatieve brandstoffen te laten varen.


Stefan Verberckmoes