NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

       

Motorenfabrikant Wärtsilä gelooft niet in waterstof voor schepen

De Finse motorenfabrikant Wärtsilä ziet geen heil in waterstof als een toekomstige brandstof voor de scheepvaart. Ook de Wereldbank sprak zich uit over de brandstoffenkwestie en hield een oproep tegen het gebruik van vloeibaar aardgas (lng).

          
Wärtsilä heeft zich aangesloten bij een groep spelers, waaronder ook de Duitse rederij Hapag-Lloyd behoort, die geen potentieel ziet in waterstof als alternatieve brandstof in de grootschalige scheepvaart. Dat liet Wärtsilä aan het Deense ShippingWatch weten. 

 

Nicherol 

Volgens het bedrijf zal de brandstof slechts een "nicherol" spelen. "De energie-intensiteit is laag en de opslag is zeer complex", vertelt Juha Kytölä, directeur van de R&D-afdeling. "Waterstof moet worden afgekoeld tot het absolute minpunt, wat een grote uitdaging is." Het bedrijf ziet de brandstof in de eerste plaats als potentieel voor gebruik aan land.

 

Methanol en ammoniak

Wärtsilä gelooft vooral in groene methanol en ammoniak. De ontwikkelaar heeft al een 'methanolmotor' op zee ingezet en voert momenteel tests uit met een eerste 'ammoniakmotor'. De oplevering is gepland in 2023. "Groene ammoniak is zeer giftig. Er zullen aanpassingen aan boord voor de veiligheid moeten gebeuren, maar de investering blijft relatief laag", meldt Kytölä. 
Ook de Deense rederij Maersk gelooft in methanol en wil zijn eerste koolstofneutrale containerschip tegen 2023 in de vaart.