NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                              

Strukton Immersion Projects tekent contract voor afzinken Scheldetunnel


De Scheldetunnel is een onderdeel van de Antwerpse Oosterweelverbinding, een groots mobiliteitsproject dat niet alleen het verkeer in en rond de stad veiliger en vlotter maakt, maar ook de leefbaarheid verbetert. De nieuwe tunnel onder de Schelde is onderdeel van de Antwerpse Ring en zorgt voor een betere spreiding van het verkeer. Lantis, de opdrachtgever van de Oosterweelverbinding, gunde afgelopen zomer de bouw van de tunnel aan Tijdelijke Maatschap COTU. Recent kreeg Strukton Immersion Projects van TM COTU opdracht voor het afzinken van de tunnel.

       

Het project Oosterweelverbinding zal één van de grootste infraprojecten in de regio Antwerpen zijn, met impact op leefbaarheid en bereikbaarheid en zal worden uitgevoerd tot 2030. Hiermee brengt Lantis de transitie in gang naar andere vormen van mobiliteit, die duurzamer zijn en zullen leiden tot een betere bereikbaarheid van Antwerpen. Eén van de projecten is de realisatie van de Scheldetunnel, de nieuwe tunnel onder de Schelde.

Strukton Immersion Projects tekende voor het opdrijven, afmeren, afzinkgereed maken en installeren van de acht tunnelelementen van de Scheldetunnel. Dit is inclusief de afzinkengineering, voorbereiding en diverse tijdelijke constructies. Strukton is direct gestart met de engineering. Het afzinken van de tunnelelementen zal naar verwachting in 2024 plaatsvinden.

Ten behoeve van de bouw van de Scheldetunnel zet Strukton zijn rijke specialistische kennis en ervaring in op het gebied van afzinken. Eerdere vergelijkbare projecten die Strukton Immersion Projects succesvol afrondde, zijn het Busan-Geoje Fixed Link Project in Zuid Korea, de Chioggia Waterkering bij Venetië en de caissons voor de fundering van de Canakkale Bridge in Turkije, de grootste tuibrug ter wereld.

De Scheldetunnel vormt de belangrijkste schakel in de Oosterweelverbinding en zorgt dat de linker en rechteroever van de Schelde met elkaar worden verbonden. De tunnel bestaat uit een landtunnel en een afzinktunnel met een totale lengte van 1.800 meter. Hiervoor worden acht tunnelelementen van 160 x 42 x 10 meter en een gewicht van ongeveer 60.000 ton gebouwd in de haven van Zeebrugge om vervolgens via de Noordzee en de Westerschelde drijvend naar Antwerpen gesleept te worden.

TM COTU staat voor Tijdelijke Maatschap Combinatie Oosterweeltunnel. De maatschap combinatie bestaat uit de Belgische bouwgroepen BESIX, BAM Contractors, DEME en Jan De Nul. In de combinatie is de nodige deskundigheid en ervaring van de deelnemende bedrijven verenigd om de Scheldetunnel te realiseren. TM COTU spreekt van het koninginnenstuk  van de Oosterweelverbinding.