NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

     

Antwerpse rederij CMB stapt in


De Antwerpse rederij CMB en de Japanse scheepsbouwer Tsuneishi zijn een nieuwe waterstof joint venture aangegaan. Het partnerschap gaat van start met de ontwikkeling van de 'HydroPhoenix', de eerste sleepboot die op waterstof zal varen in Azië.

            
BeHydro-motor op waterstof - © CMB.TECH


CMB.TECH, de technologieafdeling van CMB, bijt zich vast in de ontwikkeling van 'H2ICE-technologie' (Hydrogen Internal Combustion Engine) voor de Japanse industriële en maritieme sector. CMB.TECH zal daarvoor nauw samenwerken met Kambara Kisen, een van de belangrijkste bedrijven van de Tsuneishi Groep op het gebied van scheepvaart en logistiek. De nieuwe joint venture zal de enige vertegenwoordiger zijn voor de import van BeHydro motoren in Japan.


Waterstofmaatschappij

Alexander Saverys, CEO van CMB: "Met deze nieuwe joint venture bevestigt CMB opnieuw haar engagement voor de Japanse markt en haar steun voor de Japanse visie van een waterstofmaatschappij. We zijn vereerd om samen te werken met de gerespecteerde Kambara-familie. Dit zal ons in staat stellen snellere stappen te zetten naar een koolstofvrije maatschappij."


HydroPhoenix

CMB.TECH en Tsuneishi hebben al eerder samengewerkt voor de ontwikkeling van de 'HydroBingo', de eerste passagiersferry ter wereld die wordt aangedreven door een 'dual fuel'-waterstofmotor en zal varen in de Japanse binnenzeeën.

Beide partijen zullen de eerste sleepboot op waterstof bouwen in Azië. De voltooiing van de 'HydroPhoenix' moet de lokale vraag naar waterstof doen toenemen en voor een stimulans zorgen voor de bouw van nog meer schepen en andere industriële waterstoftoepassingen. 
Julie Desmet