NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                            

Ruzie tussen twee loodsen belangrijke


Een ruzie tussen de twee kanaalloodsen aan boord van de 'Ever Given' zou een medeoorzaak zijn van het vastlopen van het schip in het Suezkanaal. Dat blijkt uit gesprekken die zijn uitgelekt vanop de brug.

 
De 'Ever Given' aan de grond in het Suezkanaal - © SCA
Eerder deze week werd er tussen partijen een akkoord bereikt over de schadevergoeding die betaald moet worden voor de vrijgave van de 'Ever Given'. De containerreus ligt op dit moment nog altijd halverwege het Suezkanaal en zou de komende dagen of weken verder kunnen varen naar zijn eindbestemming Rotterdam. Doordat er een akkoord is, komen er ook een aantal details naar buiten over de oorzaak van het incident.


Zware beledigingen

Zo zijn er gesprekken uitgelekt vanop de brug op het moment van het incident. Die werden opgenomen door de Voyage Data Recorder (een soort zwarte doos voor schepen). Uit de gesprekken blijkt dat er een serieuze discussie gaande was tussen de twee Egyptische kanaalloodsen vlak voor het incident.

De hoofdloods zou bij het binnenvaren van het kanaal een aantal grote koerscorrecties hebben doorgevoerd en zou de snelheid hebben laten opdrijven tot 13 knopen (de aanbevolen snelheid is 8 knopen of 15 km/u). Wanneer de tweede loods, die lager in rang staat, hier tegen protesteerde en waarschuwde voor de onbestuurbaarheid van het schip, zou er een fikse ruzie zijn ontstaan met zware beledigingen naar elkaar. De hoofdloods zou op een bepaald moment zelfs gedreigd hebben om het schip te verlaten. Uiteindelijk blijkt dat de hoofdloods beter had geluisterd naar zijn assistent.

Ook enkele onafhankelijke technische onderzoeksbureaus lieten al verstaan dat de hoge snelheid wellicht mee aan de oorzaak lag van het incident. In nauw vaarwater wordt een schip moeilijker bestuurbaar wanneer de snelheid wordt verhoogd en zo naar de kant wordt gezogen. In combinatie met een fikse wind en de logge omvang van het schip, heeft het geleid tot de gekende stranding als gevolg.


Na het incident

De ruzie tussen de loodsen hield overigens niet op na het incident. Bij het verlaten van het schip waren de twee loodsen blijkbaar nog altijd verwikkeld in een hevige discussie. De tweede loods zou de andere op dat moment verweten hebben dat hij het schip nooit toestemming had mogen geven om het Suezkanaal door te varen in de weersomstandigheden van dat moment.

Mogelijk hebben deze gegevens de kanaalautoriteiten toch overtuigd om toch een akkoord te sluiten voor een significant lager bedrag dan de oorspronkelijk geeiste 980 miljoen dollar.

Philippe Van Dijck

                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1