NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                            

Euronav investeert fors in nieuwe dual-fueltankers


Tankerrederij Euronav heeft een order geplaatst voor drie nieuwe Suezmaxschepen en heeft de optie gelicht voor een derde VLCC (very large crude carrier). De nieuwe schepen worden voorbereid om te varen op dual-fuelammoniak.

          

                                      'Alice' van Euronav - © Henk Claeys
Om de bouw van die nieuwe generatie ruwe-olietankers in goede banen te leiden, start Euronav een driejarig ‘Joint Development Program’ (JDP) met scheepsbouwer Hyundai Heavy Industries (HHI) en met de classificatiemaatschappijen Lloyd’s Register en DNV. Die samenwerking moet de ontwikkeling van VLCC’s op dual-fuelammoniak (ammoniak naast diesel) versnellen.
Volgens de rederij staat de scheepvaartsector voor een intense periode met de toepassing van nieuwe technologieën. Tegelijkertijd moeten de doelstellingen voor het terugdringen van de emissies en het behoud van de hoogste veiligheidsstandaards gehaald worden. Het JDP moet ervoor zorgen dat Euronav en zijn partners zowel de controle als de flexibiliteit bewaren over de specificaties voor de nieuwe generatie ruwe-olietankers.


Vlootvernieuwing
Sinds begin dit jaar heeft Euronav fors geïnvesteerd in zijn vloot. Zo verwierf het bedrijf twee Suezmaxschepen via overname van bestaande contracten en nam het ook de contracten voor de bouw van twee VLCC’s over van eigenaren die hun contract niet konden naleven. Vandaag bevestigt de rederij de bestelling van drie Suezmaxschepen en het lichten van de optie voor een derde VLCC zoals aangekondigd in april. Aan de drie Suezmaxschepen hangt een prijskaartje van in totaal 199,2 miljoen dollar. De schepen zullen opgeleverd worden in het derde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024. De oplevering van de nieuwe VLCC is voorzien in het tweede kwartaal van 2023.


Ammoniak of lng
De nieuwe schepen maken deel uit van een vlootvernieuwingsprogramma en doen het wat brandstofverbruik en emissies betreft, veel beter dan de oude schepen. Ze zullen gradueel voorbereid worden om over te schakelen op dual-fuelammoniak als brandstof. Tegelijkertijd wordt ook de optie opengehouden om ze op dual-fuel-lng te laten varen mocht dat commercieel gezien beter uitkomen.
Koen Heinen

                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1