NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

 

Frituur Royerssluis krijgt nieuwe stek in 'werfdorp' Oosterweel


Na jaren onzekerheid lijkt een oplossing gevonden voor de frituur bij de Royerssluis. De zaak moest opkrassen op haar huidige locatie voor de renovatie van de sluis. De frituur krijgt nu een nieuwe stek verderop bij het Oosterweelkerkje.

                                                                                                                                                                                   

                                             Werfdorp Oosterweel - © Google Maps
Al zo’n zestig jaar behoort ‘frituur Royerssluis’ tot het vaste meubilair van de Antwerpse haven. Vrachtwagenchauffeurs, havenarbeiders, bezoekers van de haven en uiteraard ook studenten van de Hogere Zeevaartschool kennen de site, pal naast de buitenste ophaalbrug van de Royerssluis. De stokoude sluis wacht al decennia op een grondige modernisering. Eerstdaags worden die ingrijpende bouwplannen nu echt uitgevoerd terwijl ook de Oosterweelverbinding daar stilaan gestalte zal krijgen.
De frituurconcessie werd intussen door het vastgoedbedrijf van Antwerpen, Vespa, al elk jaar opgezegd en toch weer tijdelijk verlengd: een lijdensweg voor het ‘frituurkoppel’ Martine en Marc, die op amper enkele jaren voor hun pensioen staan. Die frituur is hun broodwinning. Vorig jaar nog schreven we dat de bevoegde schepen Fons Duchateau welwillend een alternatieve locatie wou zoeken. Maar Duchateau werd deze zomer opgevolgd door Els van Doesburg en haar bevoegdheid voor Vespa schoof door naar havenschepen Annik De Ridder.


Werfdorp

Nu werd wel degelijk een menselijke oplossing gevonden. Vermits de werken aan de Royerssluis en de Oosterweelwerken op gang komen, kan de frituur niet langer blijven staan op haar vertrouwde stek. Maar Lantis gaat 800 meter verder op een groot stuk braakliggende grond tegenover het beschermde kerkje van Oosterweel en het bedrijf Roefs, een 'werfdorp' uitbouwen met alles erop en eraan. Dus aan de voet van de Noordkasteelbruggen, aan het andere uiteinde van de Oosterweelsteenweg, die voorbij het drukke kruispunt 'Scheldelaan' wordt.

Martine bevestigt ons alvast dat ze door Lantis telefonisch op de hoogte werd gesteld van de nieuwe locatie op het werfdorp. “In principe verstrijkt onze concessie op 16 september en moet de zone tegen 1 oktober volledig vrijgemaakt worden. Maar zo’n frituur is niet zoals een ‘caravanneke’ waar je de stekker uittrekt en dan even verplaatst. We hopen dus snel duidelijkheid te krijgen en die bereidheid is er zeker.”


Administratieve molen

Alvast tevreden is Danny Deckers. Hij was het die de problemen van Martine en Marc leerde kennen toen hij anecdotes verzamelde voor zijn boek ‘De haven, mijn wereld’. In zijn boek (op pagina 138) mijmerde Danny “Hoeveel havenarbeiders en anderen zijn in de loop van ongeveer zestig jaar (!) dat de frituur aan de Royerssluis bestaat, hier gepasseerd voor een pak friet en nog wat erbij, of voor een klappeke over koetjes en kalfjes? De huidige uitbaters Martine en Marc kregen eerder te horen dat ze einde 2018 moesten stoppen vanwege de verbreding van de Royerssluis. Die termijn is nu verlengd tot 2020 (het boek verscheen in 2020, red.). Door de nakende werken staat hun frituur letterlijk in de weg. Allen daarheen!”

Danny hielp de frituuruitbaters alvast hun weg te vinden in de administratieve molen. Wellicht met succes. Bij bouwheer Lantis bevestigt Annik Dirkx dat er op de vermelde site een bouwwerf komt, maar inzake de frituur klinkt het: “Wij zijn begaan met de problematiek en zoeken met alle partijen een oplossing.” Het Antwerps Havenbedrijf kon ons nog geen toelichting geven.


Paul Verbraeken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1