NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

 

Ongeval schip 'Central Park' bewijst nood aan veiligheidskledij


Het onderzoeksrapport naar het ongeval aan boord van de chemicaliëntanker ‘Central Park’ in de Antwerpse haven toont aan dat het dragen van beschermende kleding een noodzaak is. Bij het incident in juni 2021 raakte een volmatroos zwaar verbrand.


Chemicaliëntanker ‘Central Park’ - © Febima
De 'Central Park' van 12.145 GT (gross tonnage), varend onder Liberiaanse vlag, lag op 3 juni 2021 aangemeerd aan de kade van Sea Tank Terminal toen een matroos zwaar verbrand geraakte. Een inspecteur kwam aan boord om monsters van een lading zwavelzuur te nemen. Nadat de matroos de manifold met afsluiter van de tank had geopend, werd onder druk staande lucht vrijgelaten waardoor de dichting eruit knalde en er een nevel van zwavelzuur ontstond. Hij rende meteen naar de nooddouche op het dek om zich af te spoelen, maar dat kon niet meer baten. Hij liep tweedegraadsbrandwonden op aan zijn rug, nek, armen en gezicht. 


Onachtzaam

Het onderzoeksrapport van de Belgische overheidsdienst Febima legt de pijnpunten bloot die tot een dergelijk ongeval konden leiden. "Leidingen afsluiten terwijl ze vol zitten met vloeistof of gas, houdt altijd een risico in", vertelt Hans De Veene, senior onderzoeker bij Febima. "De afsluiter werd op afstand bediend, maar de matroos droeg niet de nodige beschermkledij. 99 keer van de 100 gaat het goed, maar in dit geval droeg het slachtoffer slechts een gewone overall, niet bestemd voor chemicaliën, hoewel de uitrusting aan boord was. Men is onachtzaam geweest."

 

Onafhankelijk 

Hoewel het rapport kritisch is, benadrukt De Veene dat er niet met de vinger wordt gewezen. "We werken onafhankelijk en beantwoorden nooit de schuld- of verantwoordelijkheidsvraag. We zoeken alleen naar de oorzaak", vertelt hij. "Als we die hebben gevonden, mogen we de betrokken partijen aanbevelingen uitschrijven om de veiligheidscultuur te verbeteren. Het rapport mag zeker niet dienen in een rechtszaak of in de discussie tussen verzekeraars."

 

Toolbox

De 'Central Park' werd ten tijde van het ongeval uitgebaat door Zodiac Marine en behandeld door Sea Tank Terminal. "De betrokken partijen hebben uit zichzelf al voldoende actie ondernomen waardoor we geen aanbevelingen meer nodig achten", vertelt hij. "De manager vernieuwde de 'PPE (personal protective equipment) matrix' en voerde een uitgebreide training uit voor de crew aan boord. De terminal ontwikkelde een toolbox waarin staat dat een chemisch pak is vereist tijdens het koppelen, ledigen en bemonsteren. Ook mogen laad- en loswerkzaamheden niet gelijktijdig met bemonstering worden uitgevoerd."


Cimbris

Eind september 2021 maakte ook de Britse overheidsdienst Marine Accident Investigation Branch (MAIB) het ongevallenrapport over de 'Cimbris' openbaar, waarbij een dokwerker in de Antwerpse haven werd verpletterd door een luikdeksel van het schip. 

Het onderzoeksrapport van Febima over de 'Central Park' kunt u hier in detail lezen. 


Julie Desmet                                                                                  

                                                                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1