NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                        

Maersk naar brutowinst van nagenoeg twintig miljard dollar


VOORLOPIGE CIJFERS
Maersk heeft vorig jaar een brutowinst (ebit) van bijna twintig miljard dollar geboekt. Dit meldt het concern in een update op basis van voorlopige cijfers over het vierde kwartaal.

            
Die laten zien dat het bedrijfsresultaat (ebitda) over het hele jaar is uitgekomen op ongeveer 24 miljard dollar en de brutowinst op 19,8 miljard dollar. Het laatste cijfer ligt bijna anderhalf miljard dollar boven de laatste ‘guidance’ van september toen nog een ebit van rond de 18,5 miljard werd voorspeld.


Containertarieven

Maersk dankt die duizelingwekkende resultaten aan de ‘uitzonderlijke marktsituatie binnen Ocean (de divisie containervaart red.), veroorzaakt door wereldwijde verstoringen van de toeleveringsketens, die hebben geleid tot een verdere stijging van de containertarieven’, zoals het Deense concern het zelf omschrijft.

Over de eerste negen maanden lag de nettowinst slechts iets meer dan een miljard dollar onder de ebit. Over de hele jaar zal er netto dus waarschijnlijk tussen de 18 en 19 miljard onder de streep overblijven. In de eerste negen maanden van 2021 was de winst 27% van de omzet. De return on investment na belastingen lag zelfs boven de 60%.  

Maersk publiceert op 9 februari zijn jaarverslag met de definitieve cijfers over 2021 en komt dan ook met een nieuwe prognose voor het eerste kwartaal en heel 2022.


Uitzonderlijke situatie

Een rapportage van de gerenommeerde Britse shipbroker Clarksons laat eveneens zien in welke uitzonderlijke situatie de mondiale scheepvaart tijdens de coronapandemie is beland. Die ClarkSea-index, die de hele scheepvaartsector bestrijkt, kwam uit op een gemiddelde daghuur vorig jaar van 28.700 dollar, 93% meer dan in 2020 en het hoogste niveau sinds 2008.

De containervaart springt er uit met een sprong van de chartertarieven van gemiddeld 260% ten opzichte van 2020. Maar ook eigenaren van bulkcarriers hadden een bijzonder lucratief jaar met een bijna-verdrievoudiging van de gemiddelde huurprijzen, blijkt uit de Clarksons-cijfers. Voor de scheepvaart als geheel was 2021 volgens de makelaar het beste jaar sinds 2008, het jaar waarin de wereldwijde bankencrisis losbarstte.

                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1