NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

 

Comeback van redersfamilie Saverys wakkert speculatie over Euronav weer aan


De Antwerpse rederij CMB en Marc Saverys kochten de voorbije maanden 6,32 procent van de Belgische olietankerrederij Euronav. De herintrede kan de speculatie over een deal met concurrent en mede-aandeelhouder Frontline weer doen oplaaien.

             
De investering van de rederij en de redersfamilie Saverys volgt twee jaar na hun desinvestering in de olietankerrederij. Hun belang zakte toen onder de kennisgevingsdrempel van 5 procent. 'De historische banden tussen onze familie en Euronav zijn uiteraard zeer sterk', zei Alexander Saverys, de CEO van CMB, toen. 'Maar ons belang is de voorbije jaren almaar meer verwaterd. We zitten niet langer in het management en beheren Euronav als een louter financiële participatie. Daarom deze verkoop, die niet hoeft te verbazen gezien de recente koersstijging van Euronav.'

Vóór die deal bezat de redersfamilie nog 5,2 procent van Euronav, wat al een halvering was tegenover 2015 toen ze nog meer dan 10 procent bezat. Voor zover bekend deden de Saverysen uiteindelijk alle aandelen van de hand. In mei vorig jaar nam Ludo Saverys na zes jaar afscheid als bestuurder bij Euronav.


Profiel

 

Maar nu wordt Euronav  in een transparantiemelding door CMB en Saverco, het investeringsvehikel van Marc Saverys, toch weer bestempeld als 'een aantrekkelijke investeringsopportuniteit'. De Antwerpse redersfamilie heeft haar belang uit het niets weer opgetrokken tot 6,32 procent. Houd je geen rekening met de 18,3 miljoen eigen aandelen in het bezit van Euronav, dan heeft CMB zelfs 6,89 procent van het kapitaal.

Uit een kennisgeving aan de Amerikaanse beursautoriteit - Euronav heeft ook een notering in de VS - blijkt dat CMB het belang van 13,88 miljoen aandelen opgebouwd heeft sinds half september 2021. Meer dan een kwart ervan - 3,88 miljoen aandelen - werd pas vorige week aangekocht.

CMB betaalde in totaal zowat 133 miljoen dollar (118 miljoen euro) voor de participatie in Euronav. Het grootste deel van dat bedrag werd gefinancierd uit werkkapitaal, maar CMB kreeg ook een lening van zowat 40 miljoen dollar (35 miljoen euro) van Belfius en KBC, blijkt uit de Amerikaanse beursdocumenten.

Toen de familie Saverys twee jaar geleden uit Euronav stapte, verdween ook een andere referentieaandeelhouder uit het kapitaal van Euronav. Châteauban, de investeringsholding van de familie Cigrang, verkocht toen alle aandelen in de oliescheepvaartgroep.


Scheepstycoon

Sindsdien kwam de Noors-Cypriotische scheepvaartmagnaat John Fredriksen - the Warren Buffett of shipping - aan boord. Met meer dan 9 procent is hij de grootste aandeelhouder. Fredriksen is ook de hoofdaandeelhouder van Frontline, een van Euronavs grote concurrenten.

 

Wat is scheepvaartmagnaat Fredriksen van plan met Euronav?
De intrede van Fredriksen leidde eerder al tot geruchten over een mogelijke fusie van Euronav en Frontline, die overigens al samenwerken in een charterpool. Euronav-topman Hugo De Stoop zei in december in De Tijd dat er al meermaals gesprekken geweest zijn over zo'n deal, maar zonder resultaat.

Dat ook de familie Saverys zich weer in het kapitaal van Euronav hijst, kan die overnamespeculatie weer aanzwengelen. In de Amerikaanse kennisgeving zegt CMB zelf dat het met Euronav en 'andere aandeelhouders' discussies heeft gehad over 'potentiële transacties', maar dat die gesprekken intussen gestopt zijn. Mogelijk is ook dat een verwijzing naar gesprekken met Frontline.

CMB geeft in de beursdocumenten ook aan dat het zich het recht voorbehoudt om een bestuurszetel bij Euronav te eisen en om met het bedrijf of met andere aandeelhouders in gesprek te gaan over bepaalde 'zakelijke transacties', zoals een fusie of een reorganisatie.

Euronav wilde maandag niet ingaan op een vraag om verduidelijking van die passages. 'De familie Saverys is een langdurige aandeelhouder wiens aandelenpercentage regelmatig fluctueert', is het enige dat het bedrijf kwijt wilde.

Euronav-CEO Hugo De Stoop: 'Fredriksen kan me bellen, hij heeft mijn nummer'
Euronav zei eerder al dat het 'altijd bereid is te spreken' over een mogelijk samengaan met een andere speler. Ook met Fredriksens rederij Frontline. ‘Als iemand wil praten, zullen we luisteren', zei CEO Hugo De Stoop.

Tijdslijn Euronav

                                                                                                                                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1