NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

 

     

Windturbines voor kust is vragen om een ramp


OPINIE : Jim Sperling, registerloods

 

        
De beelden van het stuurloze schip JULIETTA D bereikten maandag vrijwel elke huiskamer. Dat het nog goed afliep, bedekt volgens Jim Sperling hoe alarmerend de situatie op de ’volgebouwde’ Noordzee is. ,,Met 80.000 ton olie aan boord zou de ramp niet te overzien zijn geweest.”Het ongeval met de JULIETTA D op de Noordzee, afgelopen maandag tijdens de storm Corrie, heeft wederom diverse zere plekken in wetgeving en prioriteiten blootgelegd.

De Noordzee is een van de drukst bevaren gebieden ter wereld en de havens rondom, zoals Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam, worden zeer druk bezocht door zee- en visserijschepen van diverse soorten en maten.De aangewezen wachtmogelijkheden (de ankerplaatsen voor de kust) zijn zeer beperkt en worden tegenwoordig omringd door windturbineparken die langs de gehele Noordzeekust uit de grond worden gestampt.

            

Achtertuin

Begrijpelijk dat dit niet op het land gebeurt want wie wil er zo’n paal met wieken van tientallen meters hoog in zijn achtertuin?

Waar echter geen rekening mee wordt gehouden is het feit dat deze windmolenparken en drukke scheepvaart niet samengaan. Ook de visserij is hier niet blij mee, omdat ze zien dat deze parken de trek van de vis verstoort en ze steeds verder de zee op moeten om te werken. Dat betekent meer brandstofverbruik, meer vervuiling en duurdere vis.

Ook de scheepvaart met schepen die vaak miljoenen liters olie aan boord vervoeren, moet zich in allerlei bochten wringen om veilig een haven binnen te lopen, met alle veiligheidsrisico’s van dien.

De omstandigheden voor- en tijdens het ongeval met de Julietta D waren verre van ideaal. Hier zijn fouten gemaakt aan boord, maar ook de autoriteiten gaan niet vrijuit.


Op scherp

Het zou verplicht moeten zijn om ankerop te gaan (anker thuishalen en gaande houden van het schip ) met deze schepen in deze weersomstandigheden of in ieder geval de machine op stand-by te hebben. De bevoegde autoriteit zou de schepen waar tegenwoordig vaak nog veel bemanningen van niet al te goede kwaliteit aan boord zitten, moeten wijzen op naderend noodweer en ze op scherp zetten.

Echter, door het gebrek aan ruimte op en rond de ankerplaats in IJmuiden (windmolenparken, trafostation, hefplatform) om grote aantallen schepen tegelijkertijd te laten driften, is de kans op aanvaringen en aandrijvingen dan zeer groot.

 

Hoe lang gaan we hier nog mee door?
Niet te overzien

Als de JULIETTA D niet een vrachtschip in ballast was geweest, maar bijvoorbeeld een gedeeltelijk geladen Aframax (hoog vrijboord, windgevoelig) met 80.000 ton olie aan boord, zou de ramp niet te overzien zijn geweest bij lekslaan door het aanvaren of aandrijven van een windmolen, platform of trafostation.

De voorstanders van kernenergiecentrales zie ik nu al in hun handen wrijven, al zijn er in beginsel nog genoeg mogelijkheden om schade aan milieu en kustwerken te voorkomen door aanvullende maatregelen.


Jim Sperling is registerloods Amsterdam en oud-gezagvoerder Boskalis. Bron : De Telegraaf

                                                                                                                                                                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1