Nieuwe Belgische regering plant aankoop van een derde ASW-fregat
De nieuw gevormde Belgische regering zal de aanschaf van een derde fregat (ASWF) voor de Belgische marine ondersteunen, volgens het zogenaamde regeringsakkoord dat op 2 februari 2025 werd aangenomen.
Het scenario is al lange tijd onderwerp van discussie en geniet brede politieke steun: België volgt zijn Nederlandse partner in de uitbreiding van de ASWF-vloot. De investering is slechts een van de vele maatregelen die de nieuwe regering wil doorvoeren in het licht van de «nieuwe dreigingsomgeving» en de noodzaak om «onze veerkracht te versterken».
«Een evaluatie en bijstelling van het bestaande strategisch plan en de militaire programmeringswet is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat we op middellange termijn geloofwaardiger kunnen deelnemen aan de collectieve verdediging», voegt de nieuwe politieke coalitie eraan toe. Het document vermeldt echter niet expliciet het extra schip, noch hoe de uitvoering ervan zal verlopen zodra het herzieningsproces van de strategische visie van het Belgische ministerie van Defensie is voltooid.
België en Nederland bestelden elk twee fregatten in het kader van een contract van 3,6 miljard euro dat in juni 2023 werd toegekend aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen, met Thales als onderaannemer. Het regeringsakkoord geeft geen details over het budget of de planning, maar aangezien België ongeveer 2 miljard euro investeert in twee fregatten (met verwachte leveringen eind 2030 en eind 2031), zou een hypothetisch derde schip een extra miljard euro kosten, met een levering die ten vroegste na midden 2032 zou plaatsvinden.
Daarnaast stelt de nieuwe regering voor om de expertise van het ministerie van Defensie te versterken «op het gebied van mijnenbestrijding op land en op zee, met bijzondere aandacht voor de verdediging van onze onderzeese infrastructuur. We plannen voldoende commandocapaciteiten voor deze functies,» zonder verdere details over de voorgestelde investering in enkele «ambitieuze mijnenoorlogsvoering-tools».
België loopt voorop in de modernisering van de mijnenoorlogsvoering, met zes mijnenbestrijdingsvaartuigen en honderden bijbehorende onbemande systemen die tegen 2030 geleverd worden. Het eerste schip, M940 Oostende, begon in juli 2024 met zeeproeven. De levering wordt verwacht in de zomer van 2025, met een vertraging van acht maanden.
Le nouveau gouvernement belge prévoit l’acquisition d’une troisième frégate ASM
Le nouveau gouvernement belge soutiendra l’acquisition d’une troisième frégate (ASM) pour la Marine belge, selon l’accord gouvernemental adopté le 2 février 2025.
Ce projet a fait l’objet de nombreux débats et bénéficie d’un large soutien politique : la Belgique suit ainsi son partenaire néerlandais dans la voie d’une flotte élargie de frégates ASM. Cet investissement s’inscrit parmi d’autres mesures que le nouveau gouvernement prévoit de mettre en place face au « nouvel environnement de menaces » et à la nécessité de « renforcer notre résilience ».
« Une évaluation et un ajustement du plan stratégique existant ainsi que de la loi de programmation militaire sont nécessaires afin de garantir une participation plus crédible à la défense collective à moyen terme », ajoute la nouvelle coalition politique. Cependant, le document ne mentionne pas explicitement ce navire supplémentaire ni la manière dont son acquisition sera mise en œuvre une fois le processus de révision de la vision stratégique du ministère belge de la Défense achevé.
La Belgique et les Pays-Bas avaient chacun commandé deux frégates dans le cadre d’un contrat de 3,6 milliards d’euros attribué en juin 2023 au constructeur naval néerlandais Damen, avec Thales comme sous-traitant. L’accord gouvernemental ne détaille ni le budget ni le calendrier, mais sachant que la Belgique investit environ 2 milliards d’euros pour ses deux frégates (dont les livraisons sont prévues fin 2030 et fin 2031), une éventuelle troisième unité nécessiterait un milliard d’euros supplémentaire, avec une livraison qui n’interviendrait pas avant la mi-2032.
Par ailleurs, le nouveau gouvernement propose de renforcer l’expertise du ministère de la Défense « dans le domaine de la lutte contre les mines terrestres et maritimes, avec une attention particulière portée à la défense de nos infrastructures sous-marines. Nous prévoyons des capacités de commandement suffisantes pour ces fonctions », sans préciser davantage l’investissement prévu pour ces « outils ambitieux de guerre des mines ».
La Belgique est à la pointe en matière de modernisation de la guerre des mines, avec la livraison prévue de six navires de lutte contre les mines et de centaines de systèmes autonomes associés d’ici 2030. Le premier de ces navires, le M940 Oostende, a entamé ses essais en mer en juillet 2024. Sa livraison, initialement prévue plus tôt, est attendue pour l’été prochain avec un retard de huit mois.