NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

                                                                                                                                                                

CMB.TECH bouwt ‘s werelds eerste containerschip op groene ammoniak.

            

                Renderbeeld van het containerschip op ammoniak ‘Yara Eyde’ van CMB.TECH/Delphis

De cleantech maritieme groep CMB.TECH heeft bij de Chinese scheepswerf Qingdao Yangfan Shipbuilding ’s werelds eerste containerschip op groene ammoniak besteld. De ‘Yara Eyde’ wordt medio 2026 opgeleverd en zal op een emissievrije zeeroute tussen Noorwegen en Duitsland varen.

CMB.TECH’s containerdivisie Delphis heeft het containerschip van 1.400 teu met ijsklasse, dat de naam ‘Yara Eyde’ krijgt, besteld voor een langetermijncharter aan NCL Oslofjord AS. Dat is een joint venture tussen het Noorse North Sea Container Line (NCL) en Yara Clean Ammonia (YCA, onderdeel van kunstmestfabrikant Yara). NCL zal de commerciële activiteiten beheren terwijl YCA schone ammoniak aan het schip zal leveren.
De ‘Yara Eyde’ zal instaan voor het vervoer van containers tussen Yara’s kunstmestfabriek in Porsgrunn in Noorwegen en Hamburg en Bremerhaven in Duitsland. De kunstmest die in Porsgrunn wordt geproduceerd, zal emissievrij naar Duitsland worden verscheept, waardoor de Scope 3-emissies met 11.000 ton CO2 per jaar worden verminderd, aldus Yara International.
We willen de wereld bewijzen dat we vandaag kunnen decarboniseren om morgen te kunnen varen
“We zijn verheugd om samen te werken met Yara en NCL en ’s werelds eerste containerschip op ammoniak bouwen”, zegt Alexander Saverys, CEO van CMB.TECH. “Samen nemen we het voortouw om de scheepvaart koolstofvrij te maken door onze knowhow over groene ammoniak, operationele uitmuntendheid in de Noordzee en ultramoderne koolstofarme schepen te combineren. We willen de wereld bewijzen dat we vandaag kunnen decarboniseren om morgen te kunnen varen.”
Magnus Krogh Ankarstrand, voorzitter Yara Clean Ammonia: “Dit project, dat vooruitstrevende spelers samenbrengt, versnelt de ontwikkeling van een zero-emissie supplychain voor containervervoer in Scandinavië en Noordwest-Europa. Het is wereldwijd de eerste in zijn soort en demonstreert het potentieel van groene ammoniak om de maritieme industrie koolstofvrij te maken. We zijn enthousiast over onze samenwerking met CMB.TECH, een belangrijke speler in de scheepvaart en een leider in de ontwikkeling van nieuwe brandstoftechnologieën.”

CO2 per schip
De Noorse multinational Yara heeft ambitieuze duurzaamheidsplannen. Zo zal het ook als eerste bedrijf ter wereld CO2 per schip afvoeren. Het bedrijf maakte in november 2023 bekend dat het de CO2-uitstoot van zijn fabriek in Sluiskil in Terneuzen zal afvangen en exporteren naar het buitenland. De onder hoge druk vloeibaar gemaakte CO2 wordt per schip vervoerd naar Noorwegen en van daaruit opgeslagen in een leeg gasveld onder de Noordzee.

ONE
Naast CMB.TECH, bekijkt ook de Japanse carrier ONE om containerschepen te bestellen die op ammoniak kunnen varen. De rederij werkte een ontwerp uit voor een schip van 3.500 teu op ammoniak, dat principieel werd goedgekeurd, maar plaatste nog geen order.

                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1