NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

Euronav boekt 184 miljoen dollar winst in tweede kwartaal 2024

Julie Desmet
8 aug 2024

De Antwerpse rederij Euronav boekte in het tweede kwartaal van 2024 een nettowinst van 184,4 miljoen dollar (of 0,95 dollar per aandeel) tegenover 161,8 miljoen dollar in dezelfde periode van 2023. De carrier profiteerde van sterke marktomstandigheden en haalde positieve resultaten mede dankzij de verkoop van drie oude very large crude carriers (VLCC’s).

Euronav, dat op 1 oktober 2024 zal voortgaan onder de naam CMB.TECH, boekte in de eerste zes maanden van 2024 een nettowinst van 679,6 miljoen dollar. De carrier sloot het tweede kwartaal van 2024 af met een omzet van 252 miljoen dollar, tegenover een omzet van 348 miljoen dollar een jaar eerder.

“De transformatie van Euronav naar CMB.TECH is in volle vaart: we hebben de verkoop van oudere tankers afgerond, we hebben bijkomende time charters aan onze portefeuille toegevoegd en we hebben zeven futureproof nieuwbouwschepen in ontvangst genomen. We hebben contracten getekend voor drie offshorewindschepen en vier sleepboten die onze vloot van schepen op waterstof zullen versterken”, zegt CEO Alexander Saverys.

 

Meerwaarde van 94,5 miljoen dollar

De groene transformatie van het bedrijf is in volle gang. De N-klasse-schepen die in 2024 werden verkocht, zijn succesvol opgeleverd aan hun nieuwe eigenaars, zo meldt CMB.TECH. Het gaat om de VLCC ‘Nectar’ (2008 – 307.284 dwt), VLCC ‘Newton’ (2009 – 307.208 dwt) en VLCC ‘Noble’ (2008 – 307.284 dwt). Die transactie heeft een meerwaarde van ongeveer 78,9 miljoen dollar gegenereerd tijdens het tweede kwartaal van 2024.

Op 13 mei 2024 nam de groep de ‘CMA CGM Baikal’ in ontvangst. Dat schip werd doorverkocht bij zijn oplevering en er werd een meerwaarde van 15,6 miljoen dollar geboekt in het tweede kwartaal.

Ook is de groep een overeenkomst aangegaan met een dochteronderneming van Total Energies voor de verkoop van de VLCC ‘Alsace’ (2012 – 299,999 dwt) voor een FPSO- conversieproject (Floating Production, Storage en Offloading). Het schip wordt naar verwachting begin 2025 aan zijn nieuwe eigenaar geleverd en zal een meerwaarde opleveren van ongeveer 27,5 miljoen dollar.

De groep heeft nog vijftig schepen in aanbouw. Aan het einde van het tweede kwartaal van 2024 bedroegen de uitstaande kapitaaluitgaven voor die schepen 2,7 miljard dollar.

 

Euronav
De tankermarkt, gesteund door de lage vlootgroei en de herverdeling van de Russische oliestromen, heeft “opnieuw robuust gepresteerd”, meldt CMB.TECH. De markten voor Suezmax stegen met 59% ten opzichte van tien jaar geleden. De VLCC-inkomsten vertoonden een stijging van 18%.

 

Containers
De containervrachttarieven zijn sterk gestegen en hebben volgens CMB.TECH hun hoogste niveau bereikt buiten de COVID-19-periode. De stijging is het gevolg van verschillende factoren, waaronder de verstoringen in de Rode zee en de gevolgen daarvan (volgens Clarksons worden momenteel naar schatting 690 schepen omgeleid rond Kaap de Goede Hoop, wat leidt tot een toename van de vraag naar schepen met ongeveer 12%). “Daarnaast zijn de volumes aan het begin van het hoogseizoen gestegen in een toch al krappe markt, zijn de onderliggende volumes in 2024 hoger dan verwacht (vooral vanuit Azië naar opkomende economieën) terwijl de macro-economische druk afneemt, en is de congestie in de havens toegenomen”, meldt de scheepvaartgroep. “Vracht op sommige routes staat nu dicht bij COVID-19-records (de SCFI-index eindigde in juni op 3.714 punten).”
In het tweede kwartaal van 2024 rondde Euronav ook de verkoop van Euronav Ship Management Hellas (ESMH) aan Anglo-Eastern succesvol af.

 

Euronav réalise un bénéfice de 184 millions de dollars au deuxième trimestre 2024

 

Julie Desmet 
8 août 2024

 

La compagnie maritime anversoise Euronav a réalisé un bénéfice net de 184,4 millions de dollars (soit 0,95 dollar par action) au deuxième trimestre 2024, contre 161,8 millions de dollars pour la même période en 2023. L'entreprise a bénéficié de conditions de marché favorables et a obtenu des résultats positifs, notamment grâce à la vente de trois anciens "Very Large Crude Carriers" (VLCC).

Euronav, qui opérera sous le nom de CMB.TECH à partir du 1er octobre 2024, a enregistré un bénéfice net de 679,6 millions de dollars au cours des six premiers mois de 2024. La compagnie a clôturé le deuxième trimestre 2024 avec un chiffre d'affaires de 252 millions de dollars, contre 348 millions de dollars un an plus tôt. 

"La transformation d'Euronav en CMB.TECH est en plein essor : nous avons achevé la vente de vieux pétroliers, ajouté des time charters supplémentaires à notre portefeuille et pris livraison de sept nouveaux navires conçus pour l'avenir. Nous avons signé des contrats pour trois navires offshore et quatre remorqueurs qui viendront renforcer notre flotte de navires à hydrogène", déclare le PDG Alexander Saverys.


Plus-value de 94,5 millions de dollars

La transformation écologique de l'entreprise est en plein développement. Les navires de la classe N, vendus en 2024, ont été livrés avec succès à leurs nouveaux propriétaires, indique CMB.TECH. Il s'agit du VLCC 'Nectar' (2008 – 307.284 tpl), du VLCC 'Newton' (2009 – 307.208 tpl) et du VLCC 'Noble' (2008 – 307.284 tpl). Cette transaction a généré une plus-value d'environ 78,9 millions de dollars au cours du deuxième trimestre 2024. 

Le 13 mai 2024, le groupe a pris livraison du 'CMA CGM Baikal'. Ce navire a été revendu lors de sa livraison, générant une plus-value de 15,6 millions de dollars au deuxième trimestre. 

Le groupe a également conclu un accord avec une filiale de Total Energies pour la vente du VLCC 'Alsace' (2012 – 299.999 tpl) pour un projet de conversion FPSO (Floating Production, Storage and Offloading). Le navire devrait être livré à son nouveau propriétaire début 2025 et générera une plus-value d'environ 27,5 millions de dollars. 

Le groupe a encore cinquante navires en construction. À la fin du deuxième trimestre 2024, les dépenses d'investissement en capital pour ces navires s'élevaient à 2,7 milliards de dollars.

 

Euronav
Le marché des pétroliers, soutenu par la faible croissance de la flotte et la redistribution des flux pétroliers russes, a "de nouveau affiché des performances robustes", rapporte CMB.TECH. Les marchés des Suezmax ont augmenté de 59 % par rapport à il y a dix ans. Les revenus des VLCC ont montré une augmentation de 18 %.

 

Containers

Les tarifs de fret des conteneurs ont fortement augmenté et ont atteint leur plus haut niveau en dehors de la période COVID-19, selon CMB.TECH. Cette hausse est due à plusieurs facteurs, dont les perturbations en mer Rouge et leurs conséquences (selon Clarksons, environ 690 navires sont actuellement détournés autour du cap de Bonne-Espérance, ce qui entraîne une augmentation de la demande de navires d'environ 12 %). "De plus, les volumes en début de haute saison ont augmenté sur un marché déjà tendu, les volumes sous-jacents en 2024 sont plus élevés que prévu (surtout de l'Asie vers les économies émergentes), tandis que la pression macroéconomique diminue, et la congestion dans les ports s'est accrue", rapporte le groupe maritime. "Le fret sur certaines routes est maintenant proche des records de la période COVID-19 (l'indice SCFI a terminé en juin à 3.714 points)." 

Au deuxième trimestre 2024, Euronav a également finalisé avec succès la vente d'Euronav Ship Management Hellas (ESMH) à Anglo-Eastern.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1