NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

                                                                                                                                                                    

Exmar profiteert van sterke vraag lpg en boekt hoge bedrijfswinst


De Antwerpse gastankerrederij Exmar, die in handen is van de familie Saverys, boekte in de eerste helft van 2024 een bedrijfswinst van 69,5 miljoen dollar. Dat is ruim drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Toen bedroeg het resultaat 21 miljoen dollar.

Exmar heeft in de eerste zes maanden van 2024 een solide winstgevendheid laten zien. Zo steeg de operationele winst (ebitda) van 30,4 naar 67,8 miljoen dollar. De inkomsten bedroegen 194,1 miljoen dollar, wat 6,1 miljoen lager is dan in dezelfde periode vorig jaar.

Binnen de divisie ‘Shipping’ was de omzet voor de eerste zes maanden van 2024 1,8 miljoen dollar hoger dan in dezelfde periode van 2023, voornamelijk dankzij hogere tijdbevrachtingstarieven voor de hele MGC-vloot (middelgrote gastankers) en de VLGC (very large gas carrier) ‘BW Tokyo’. De ebitda voor het segment Shipping is met 49,4 miljoen dollar in 2024, 15 miljoen dollar hoger dan in 2023.

 

Sterke vraag naar lpg

“De MGC-tarieven waren stevig door de sterke VLGC-markt, met een sterke vraag naar lpg, terwijl de vraag en het aantal tonmijl voor ammoniaktransport, afnamen ten opzichte van vorig jaar door de lagere aardgasprijzen”, meldt Exmar in het financieel rapport. “De MGC-vloot is voor respectievelijk 100% en 63% in dienst voor 2024 en 2025 onder termijncontracten.”

In de VLGC-vloot werden de ‘Flanders Pioneer’ en ‘Flanders Innovation’ voortgezet onder hun huidige tijdbevrachting met Equinor. “VLGC ‘BW Tokyo’ wordt ingezet in de BW VLGC-pool en profiteert nog steeds van de lonende inkomsten die in het VLGC-segment worden behaald”, benadrukt Exmar.

Ook boekte Exmar een meerwaarde van bijna 20 miljoen dollar op de verkoop van touwfabrikant Bexco aan Bekaert.

 

Vlootvernieuwing

De vlootvernieuwing werd verdergezet door de verkoop van twee MGC’s (‘Waregem’ en ‘Warinsart’). De lpg-tanker ‘Warinsart’ is verkocht en teruggecharterd (door Exmar) in het tweede kwartaal van 2024. De lpg-tanker ‘Waregem’ is verkocht in het tweede kwartaal van 2024, maar nog niet opgeleverd. Exmar bevestigt de bestelling van twee nieuwbouw-MGC’s in tijdbevrachting met Nissen, wat resulteert in een totaal orderboek van twaalf dual-fuelschepen.

Op 26 augustus 2024 ondertekende Exmar drie overeenkomsten voor de verkoop van pressurized schepen ‘Debbie’, ‘Helane’ en ‘Magdalena’. “Met vrijwel geen orderboek in het 3500-5000 m3-segment, zijn de verwachtingen dat de vrachten sterk zullen blijven voor deze verouderende vloot, vooral in Europa omdat oudere tonnage uiteindelijk zal worden afgebouwd en verplaatst naar andere gebieden”, meldt Exmar. “Eveneens door meer activiteit op de markt in het Verre Oosten, hoewel in een langzamer tempo, was er ook meer activiteit in de pressurized markt. In het algemeen is de oostelijke markt echter niet even lonend geweest als de westelijke.”

Exmar bezit en beheert wereldwijd tien drukvrachtschepen, die op termijnbasis respectievelijk 92% en 30% in dienst zijn voor 2024 en 2025

                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1