NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

                                                                                                                                                                    

Grootste Belgische drijvend droogdok Flanders Ships Repair gezonken


Roel Jacobus

            
                                                          Drijvend droogdok gezonken
Het drijvend droogdok van Flanders Ship Repair in Zeebrugge – het grootste van België – is op slechts enkele minuten tijd gezonken. Dit gebeurde tijdens een routinewerk voor het binnenhalen van een schip. De oorzaak is nog onbekend.

Vrijdagavond 9 augustus is het drijvend droogdok van Flanders Ship Repair (FSR) in het Verbindingsdok in Zeebrugge plots gezonken. Alleen de werkkraan en een gedeelte van de bovenconstructie steken nog boven de waterspiegel uit. “Het probleem gebeurde tijdens het binnenhalen van een sleepboot van Boluda voor een droogdokbeurt”, bevestigt de persdienst van Port of Antwerp-Bruges. “Op slechts enkele minuten tijd verdween het droogdok grotendeels onder water.”
Sinds zaterdagmorgen wordt gespeurd naar de oorzaak van het zinken. “Duikers inspecteren momenteel de situatie. Het onderzoek zal moeten uitwijzen waarom het droogdok zonk. Er is nog geen duidelijkheid welke acties en materieel nodig zullen zijn om het terug boven water te krijgen.”

Vanuit het niets
“Dit is onverklaarbaar”, zegt bedrijfsleider Johnny Hofman van Flanders Ship Repair. “Tijdens een gebruikelijke opdracht voor het binnenhalen van een sleepboot gisteravond, is het droogdok vanuit het niets beginnen zinken.”
“We hopen dat de oorzaak gevonden wordt en dat er een oplossing mogelijk is. We hebben nog geen enkel idee wanneer het droogdok opnieuw boven water kan komen en we er weer mee kunnen werken.”

              

                    Bunkertanker ‘Fortuna I’ in drijvend droogdok Flanders Ship Repair in Zeebrugge

Tweedehands uit Noorwegen
Het drijvend droogdok van Flanders Ship Repair in Zeebrugge is het grootste van België, met buitenafmetingen van 135 meter lengte en 35 meter breedte op de waterlijn. In de binnenruimte van 24 meter breed kunnen schepen tot 7.500 ton drooggezet worden. FSR nam de constructie in 2019 tweedehands over van een scheepswerf in het Noorse Alesund, voor een budget tussen 3 en 4 miljoen euro.
In Noorwegen werd het droogdok op een afzinkbaar ponton geplaatst en door zeesleper ‘Bremen Fighter’ naar Zeebrugge getrokken. Daar kwam het in januari 2020 aan, waarna het een plaats kreeg toegewezen op de westelijke hoek van het Verbindingsdok en het Noordelijk Insteekdok.

                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1