NIEUWS

 

 

H

 

 

 

 

       

CMB TECH /  Namibië

Koen Dejaeger
2 mei 2024

 

Koning Filip heeft in Namibië groene waterstof getankt voor een eerste dual-fuelvrachtwagen aan het tankstation met on-site groene waterstofproductie van CMB.Tech. Redersgroep CMB profileert zich als koploper in de energietransitie en investeert fors in onderzoek naar waterstofoplossingen.

CMB.TECH, de technologie- en ontwikkelingsafdeling van de Antwerpse redersgroep CMB, stapte begin 2022 in een joint venture met het Namibische familiebedrijf Ohlthaver & List (O&L) om onder de noemer Cleanergy Solutions Namibia projecten voor waterstofproductie in Namibië te ontwikkelen. Doel was om in Namibië op basis van zonne-energie groene waterstof aan te maken.
Daartoe omvat het project een zonnepark van tien hectare groot met een productiefaciliteit voor groene waterstof, die is uitgerust met een 5 megawatt Proton Exchange Membrane (PEM)-elektrolyser en een batterij met een opslagcapaciteit van 5 megawattuur. Via meer dan zevenduizend zonnepanelen maakt de installatie direct gebruik van zonne-energie (Namibië profiteert van enkele van de beste zonnebronnen ter wereld) om groene stroom op te wekken. Die groene stroom wordt dan weer gebruikt om op zijn beurt via de elektrolyse van water, groene waterstof te produceren.

 

Dual-fuel

Dual-fuelvrachtwagens – die kunnen rijden op zowel waterstof als diesel – kunnen op de site van Cleanergy Solutions in Namibië gaan tanken, maar op termijn zal de groene waterstof ook worden gebruikt om lokaal locomotieven of kleine schepen aan te drijven. Ook in Antwerpen beschikt CMB.Tech al over een waterstoftankstation, maar het gebruik daarvan is vooralsnog beperkt vanwege enkele praktische uitdagingen die de nieuwe technologie met zich meebrengt.
Op donderdag 2 mei maakten de Belgische Koning Filip en de president van de Republiek Namibië Z.E. Dr. Nangolo Mbumba hun opwachting op de site van Cleanergy Solutions Namibia in Walvis Bay, waar ook de grootste haven van Namibië ligt. Koning Filip vulde donderdag de eerste dual-fuelvrachtwagen, die voorlopig wel nog uit Antwerpen kwam, met groene waterstof. Het waterstoftankstation in Namibië zal eind dit jaar operationeel zijn.

 

Trends wereldeconomie

“We doen dit omdat we geloven dat vergroening en een verschuiving naar hernieuwbare energie belangrijke trends zijn in de wereldeconomie“, zegt CEO van CMB.TECH Alexander Saverys. “We moeten de uitstoot van broeikasgassen verminderen, maar industrieën die moeilijk te vergroenen zijn, zoals maritieme industrieën, havens en mijnbouw, kunnen niet overschakelen op elektriciteit of batterijen. In plaats van elektronen hebben ze moleculen nodig. We zijn van plan om die moleculen in Walvis Bay te produceren om lokale vrachtwagens, havenapparatuur, locomotieven en kleine schepen van energie te voorzien.”
“Bovendien zal de haven van Walvisbaai zich in een unieke positie in Afrika positioneren: dankzij ons project zal de haven koolstofarme industriële distributieketens kunnen aanbieden aan zijn klanten. Dat zal de weg vrijmaken om bijkomende logistieke stromen en investeerders aan te trekken”, aldus Saverys.

 

Ammoniakfabriek

CMB.TECH investeerde samen met de Ohlthaver & List groep (O&L) 30 miljoen Amerikaanse dollar in de site, meldt persagentschap Belga. Maar de ambities van CEO Alexander Saverys zijn vele malen groter. De Antwerpse scheepvaartgroep wil samen met O&L de komende jaren tot 3 miljard dollar pompen in groene waterstof in Namibië.

Dat moet op termijn zelfs resulteren in een ammoniakfabriek – groene ammoniak wordt gemaakt met groene waterstof – die grote schepen moet laten varen op ammoniak en waar in Namibië bijkomend ook kunstmest mee kan worden gemaakt. Overschotten kunnen worden uitgevoerd richting Europa, als grondstof voor de chemie.

 

Waterstofschip

Daarnaast zal Cleanergy, samen met CMB.TECH, Port of Antwerp-Bruges en Namport, het eerste waterstofschip in Afrika lanceren. Dat meldt CMB.TECH in hetzelfde persbericht. Na de samenwerking tussen CMB.TECH en Port of Antwerp-Bruges met de lancering van de ‘Hydrotug’ en ’s werelds eerste multimodale waterstoftankstation in de haven van Antwerpen, verschuift de focus nu naar de ontwikkeling van een Multifunctioneel Port Utility Vessel (MPHUV) aangedreven door dual-fuelwaterstofmotoren.
“Het veelzijdige ontwerp van de MPHUV zal de integratie mogelijk maken van verschillende uitrustingen die nodig zijn voor een reeks havenactiviteiten, waardoor de uitstoot van broeikasgassen tijdens de activiteiten aanzienlijk zal verminderen”, aldus CMB.TECH. “Omdat havens kunnen fungeren als hubs voor de implementatie van waterstoftechnologie en gezien hun inspanningen om koolstofemissies te verminderen, komen de haven van Walvis Bay en Namport naar voren als een ideale partner om Afrika’s eerste waterstofschip te gebruiken. De betrokkenheid van de haven zal waardevolle inzichten opleveren in de specificaties van het vaartuig tijdens de ontwikkeling en zal het concept verfijnen op basis van operationele ervaring en feedback van gebruikers zodra het in gebruik wordt genomen.”

                                                                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ajxmenu1